Conntext tekst en beeld
Positieve content met teksten, foto’s en video
ROOSENDAAL – Van zijn toenmalige manager kreeg hij in 2015 te horen dat hij wat huichelachtiger had moeten zijn. Deze mededeling betekende zijn ontslag als accountmanager bij een technische groothandel, en een keerpunt in zijn leven. Hij ging op zoek naar zichzelf en richtte Conntext op. Nu kijkt Fred Schuch dankbaar terug op deze indrukwekkende periode.
“Die mededeling zie ik nu als een compliment, want zo wil ik niet zijn”, legt Fred uit. “Daarbij gebeurde dit op het moment dat mijn vader ernstig ziek was, en kreeg ik dus de tijd om voor hem te zorgen. Die periode tot aan zijn overlijden is achteraf gezien onbetaalbaar. Na die tijd bedacht ik me wanneer ik me tijdens mijn werkende leven het prettigst voelde. Dat was tijdens het contact met klanten, luisterend naar hun verhaal om daar dan iets mee te doen, nl.: een technische oplossing bieden. Daarnaast ben ik sinds mijn jeugd al creatief en fotografeer ik al ruim dertig jaar veelvuldig. Deze verschillende ingrediënten vormden het recept van mijn huidige activiteiten: ik luister naar het verhaal van ondernemers en verwerk deze tot wervende teksten, foto’s en video’s.”
Teksten met feiten en gevoel
Na zijn opleiding Copywriting ontwikkelde Fred een eigen manier van schrijven. “Toen ik voor De Rucphense Bode schreef hoorde ik dat lezers het mooi vonden dat mijn artikelen naast feiten ook een positief gevoel weergaven. Datzelfde doe ik sindsdien ook in bijvoorbeeld interviews voor de IKR of diverse andere bedrijven, blogs of websiteteksten. Dat noem ik positieve content-creatie.”
“Ik neem graag de tijd om naar het verhaal van ondernemers te luisteren. Zo komt er meer naar boven dan alleen het gebruikelijke praatje, en dat is waar ik naar op zoek ben. Sommige ondernemers hebben namelijk zelf niet in de gaten hoe bijzonder zij zijn, of hun bedrijf is. Maar ieder bedrijf heeft op de één of andere manier een onderscheidend vermogen.”
Communicatie-afdeling voor MKB
“Om online vindbaar te zijn heb je niet alleen een goede website nodig, maar moet je ook regelmatig iets naar buiten communiceren”, stelt Fred. “Maar omdat veel MKB-bedrijven geen marketing- en communicatieafdeling hebben, moet de ondernemer dat zelf doen. Daardoor schiet dat er nogal eens bij in, en dat is jammer. Daarom doe ik dat voor diverse bedrijven in de regio. Ik ga dan regelmatig met hen in gesprek, zodat zij niet meer zelf met teksten hoeven te stoeien.”
“Mijn ervaring als accountmanager zorgt ervoor dat ik me makkelijk in bedrijven kan verplaatsen, maar ook in hun doelgroep. Dan stel ik me voor waardoor die geraakt zou worden en benadruk ik dus de toegevoegde waarde van het bedrijf.”
Productfotografie
Wie zijn producten online verkoopt of deze online wilt laten zien, kan niet meer zonder goede productfotografie. In zijn kantoor in Roosendaal heeft Fred speciaal hiervoor een studio ingericht, of komt hij op locatie met zijn mobiele studio-apparatuur. “Ik vind het erg leuk dat ik voor heel wat regionale bedrijven productfoto’s heb mogen maken. De ene keer zijn dat groenten of waterplanten en de andere keer bijvoorbeeld modieuze tassen of industriële waterzuiveringssystemen.”
Bedrijfsvideo’s en bedrijfsfotografie
Omdat er online steeds vaker een combinatie van teksten, foto’s en video’s wordt gemaakt verzorgt Fred ook bedrijfsvideo’s. “Samen met de klant formuleer ik de boodschap van de video en maak daar een storyboard van. Daarin worden alle shots vooraf vastgelegd. Aan de hand van dit storyboard schiet ik het beeldmateriaal en zorgt een ander IKR-lid – M2iD – voor de montage van de video. Die samenwerking is erg makkelijk, want we werken tegenwoordig vanuit hetzelfde bedrijfspand in Roosendaal en kunnen dus snel schakelen. En het blijkt ook maar weer dat IKR-leden elkaar perfect kunnen aanvullen.”
Conntext, voor positieve content die MKB’ers laat groeien.
Conntext
Vughtstraat 30
4701NT Roosendaal
Tel: +31 (0)6 29 33 45 84
ln.txetnnoc @ofni
www.conntext.nl